Frågor och svar

Flytt

Vad händer med mitt elavtal när jag flyttar?

När du har registrerat din flytt hos elnätsbolaget så kommer vi automatiskt att få ett meddelande om det och avtalet med oss avslutas då på samma datum som du och elnätsbolaget har kommit överens om.

Du kan självklart ta med dig ditt avtal till din nya adress om du vill. För att göra det är det enklast om du kontaktar oss via telefon 0502-77 45 00..

Om den som ska flytta in efter dig istället vill överta ditt avtal och ni båda är överens om det så kan den som flyttar in ta kontakt med oss för att ordna detta när du har meddelat flyttningen till elnätsbolaget.

Hur ska jag anmäla min flytt?

Om du bor inom Tidaholms Energis nätområde behöver du anmäla din flytt till oss senast 10 dagar innan du flyttar ut. Flyttanmälan kan du göra genom att kontakta Kundservice. Om du bor i en hyreslägenhet är det viktigt att kontrollera med din hyresvärd vem som ska betala el under uppsägningstiden. Bor du utanför vårt elnätsområde så behöver du göra anmälan till ditt elnätsbolag samt till oss om du vill ta med ditt avtal dit du ska flytta.

Kan jag göra min flyttanmälan bakåt i tiden?

Nej, det kan du inte. Om du bor inom vårt elnätsområde och har glömt att anmäla flytten till oss så ska du göra det så fort som möjligt. Det kan ta upp till 10 dagar innan vi kan göra en slutavläsning. Till dess är det du som är betalningsansvarig för elen som används i bostaden. Om du bor utanför vårt elnätsområde så behöver du kontakta ditt elnätsbolag för att få veta hur deras rutiner kring flyttningar ser ut.

Vad händer om jag inte anmäler flytten i tid?
  • Om du inte anmäler din utflytt i tid står du som betalningsansvarig för elanläggningen fram till dess att flytten har registrerats och elmätaren har lästs av.
Kostar det något att göra en flyttanmälan?

Hos oss på Tidaholms Energi kostar det 375 kr att göra en inflyttningsanmälan. Om du bor i ett annat elnätsområde kan det vara en annan kostnad, du bör därför kolla det med ditt elnätsbolag.

Hur gör jag med fjärrvärmen när jag ska flytta?
  • Anmäl flytten till vår kundservice minst 10 dagar i förväg. Vi skriver då över fjärrvärmeabonnemanget på den inflyttande kunden. Finns det fjärrvärme i huset du flyttar till? Hör av dig till Kundservice om du har frågor om abonnemanget.
Hur gör jag när jag ska flytta och vill avsluta min bredbandstjänst?

Vid uppsägning av bredbandstjänster som internet, tv och telefoni som beställts via vår tjänsteportal  eller vår kundservice, kan du säga upp tjänsten via vår kundservice  eller direkt till din tjänsteleverantör. Har du tecknat din tjänst/tjänsterna på annat sätt så gör du uppsägningen direkt till din tjänsteleverantör enligt gällande uppsägningstid.

Betalningsinformation

Vilket kontonummer ska jag betala till?

Vi använder Plusgiro 4965104-5 som betalningsform.

Jag ska betala från ett utländskt konto, vilket kontonummer ska jag betala till?

Om du ska betala din elfaktura från ett utländskt konto så behöver du använda följande kontouppgifter:

IBAN: SE3080000008354330830087

BIC:  SWEDSESS

Kom ihåg att märka inbetalningen med OCR-/faktura numret.

Hur vet jag att mitt autogiro är aktivt?

Om du saknar ett inbetalningskort på din faktura så innebär det att autogirot är aktivt. Det står även på fakturan att ”beloppet dras från ert autogiro”.

Kan jag ha både e-faktura och autogiro?

Det går jättebra att kombinera autogiro och e-faktura. I så fall dras pengarna automatiskt från ditt konto på förfallodagen. Du får då specifikationen till din internetbank istället för hem i brevlådan.

Du kan anmäla dig för både e-faktura och autogiro i din internetbank.

Vad är autobetalning?

Autobetalning är en tjänst kopplad till e-faktura som vissa banker erbjuder. Det brukar innebära att du inte behöver godkänna din faktura före betalning. Har du frågor kring autobetalning kan du kontakta din bank.

Varför har jag fått en påminnelse?

Om din faktura inte betalats i tid skickar vi vanligtvis en påminnelse till dig ungefär en vecka efter förfallodagen. Påminnelsen skickas alltid via vanlig post.

Med påminnelsen tillkommer en avgift på 60 kronor samt eventuell dröjsmålsränta som läggs på din nästa faktura.

Om du får en påminnelse men vet att du redan betalat avsedd faktura kan du kontakta oss på telefon 0502-77 45 00. Vi kan då kontrollera om pengarna kommit in till oss.

Vi erbjuder flera olika alternativ för fakturering och du kan därför enkelt välja det som passar dig bäst för att ha koll på dina nya fakturor och betalningar.

Bland våra alternativ finns till exempel e-faktura, autogiro och e-postfaktura.

Hur får jag tag i en gammal faktura?

Du hittar dina gamla fakturor genom att logga in på Mina sidor. Där finns alla dina tidigare fakturor i PDF-format. Du kan naturligtvis också ringa oss på telefon 0502-77 45 00 om du har tappat bort din faktura, så skickar vi den till dig.

Vad erbjuder ni för betalningsalternativ?

Vi erbjuder olika alternativ att ta emot och betala din faktura på. Alla alternativ är kostnadsfria.

Om du önskar få fakturan via e-post så kontaktar du Kundservice på kundservice@tidaholmsenergi.se eller 0502-77 45 00, så får du hjälp.

E-faktura anmäler du själv via din internetbank.

För att få autogiro behöver du fylla i en blankett som godkänner att vi drar pengarna från ditt konto.
Du kan också anmäla autogiro via din internetbank.

Har du en brevlåda hos Kivra sedan tidigare kommer din faktura automatiskt att skickas dit.
Vill du börja använda Kivra till din faktura kan du aktivera en inkorg på deras hemsida.

Du kan självklart också välja att få fakturan med inbetalningskort via posten.

Var hittar jag information om konsumenträttigheter?

Här kan du läsa mer om konsumenträttigheter.

Vad innebär autogiro och hur anmäler jag mig för det?

Med autogiro sker betalningen av fakturorna automatiskt på förfallodagen från det konto du valt. Anmälan till autogiro gör du snabbast via din internetbank eller kontakta kundservice.

Du kan också fylla i och skicka in den här blanketten till oss.

Autogiro går även att kombinera med flera olika sätt att ta emot fakturan på, som till exempel via e-post eller e-faktura.

Vad innebär e-faktura och hur anmäler jag mig för det?

Med E-faktura skickas fakturan direkt till din internetbank och eftersom uppgifter som OCR-nummer och belopp redan är ifyllda, så behöver du då bara godkänna den för betalning.

Anmälan till e-faktura gör du via din internetbank med det kundnummer som du har hos oss. Om du vill att fakturan ska gå som e-faktura till någon annans bank än din egen, så går det bra. Be då den personen att göra en anmälan för e-faktura i sin internetbank, men med ditt kundnummer.

E-faktura går bra att kombinera med autogiro.

Kan jag ta emot fakturan via e-post?

Ja, det går bra. Anmälan för detta gör du antingen direkt till vår Kundservice på 0502-77 45 00 eller maila oss på kundservice@tidaholmsenergi.se